Partnerzy serwisu:
Pasażer

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-10-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech
fot. Patryk Farana (Koleje Śląskie)
Koleje Śląskie poinformowały, że od początku października granicę polsko-czeską przekraczać może wszystkich 21 posiadanych jednostek elektrycznych Elf II. Bliższa jest także perspektywa umożliwienia obsługi relacji przygranicznych do Czech przez dostarczane Impulsy 2. W najbliższym czasie pasażerowie będą musieli jednak liczyć się z kilkudniowymi utrudnieniami pomiędzy Chałupkami a Bohumínem.

Województwo śląskie jest jednym z trzech polskich województw graniczących z Republiką Czeską. Inaczej niż ma to miejsce w przypadku Dolnego Śląska, jedynymi obsługiwanymi przez pociągi regionalne fragmentami sieci kolejowej w regionie są odcinki Chałupki – Bohumín oraz Cieszyn – Český Těšín, na których przewozy realizują odpowiednio Koleje Śląskie oraz České dráhy. W regionie znajduje się jeszcze jedno kolejowe przejście graniczne, łączące Zebrzydowice oraz Petrovice u Karvin é, które obsługiwało tylko ruch dalekobieżny i towarowy, zaś obecnie jest nieczynne z uwagi na prace modernizacyjne po stronie polskiej.

Oferta KŚ pomiędzy Chałupkami a Bohumínem, kolokwialnie mówiąc, nie powala na kolana – przygraniczną wieś po polskiej stronie z dużą stacją pasażerską w aglomeracji ostrawskiej zarówno w dni robocze, jak i weekendy, łączy zaledwie 5 par pociągów na dobę. W ostatnich miesiącach część kursów była zresztą obsługiwana przez autobusy zastępcze z uwagi na naprawy okresowe zespołów trakcyjnych Elf II samorządowego przewoźnika. Jak jednak poinformowały KŚ, od niedawna granicę polsko-czeską będzie mogło przekraczać dużo więcej pojazdów. Dotychczas było to możliwe wyłącznie w przypadku 5 spośród łącznie 21 posiadanych Elfów II.

Od początku października możliwy jest już wjazd do Bohumína wszystkich Elfów II – 4 dwuczłonowych, 5 trójczłonowych i 12 czteroczłonowych. Ograniczy to ryzyko ograniczenia oferty przewozowej podczas kolejnej kumulacji remontów taboru. Co więcej, w najbliższym czasie można spodziewać się również dopuszczenia do wjazdu na czeską sieć kolejową w odniesieniu do dostarczanych aktualnie czteroczłonowych Impulsów 2, których w województwie śląskim pojawi się docelowo aż 31 sztuk. Niestety na razie nic nie wskazuje na zwiększenie liczby par pociągów regionalnych pomiędzy Górnym Śląskiem a Bohumínem.

Być może oprócz zwiększenia liczby połączeń kolejowych zasadne byłoby rozważenie modyfikacji relacji – niewykluczone, że pasażerowie byliby bardziej zainteresowani pociągami do stacji kolejowej Ostrava-Svinov przez ostrawski dworzec główny, omijającymi Bohumín. Oprócz zapewnienia bezpośredniego dojazdu do stolicy kraju morawskośląskiego tworzyłoby to znacznie większe możliwości przesiadkowe. Podkreślić tu należy, że od wielu lat zainteresowanie podróżami z Polski do Czech wzrasta, ponadto w obecnej dekadzie coraz więcej Czechów zaczęło odwiedzać Polskę. Trudno więc uznać obecny kształt połączeń transgranicznych w województwie śląskim za adekwatny względem potencjału.

Niestety od grudniowej zmiany rozkładu jazdy nic w tym względzie się nie zmieni… Paradoksalnie minimalnie lepsza oferta przewozowa, tj. 6 par pociągów na dobę, jest na Cieszyn – Český Těšín, gdzie do Polski przedłużone są wybrane pociągi linii S7 do Frýdku-Místku. Dodajmy, że KŚ przypominały także w komunikacie prasowym, że wkrótce na odcinku Chałupki – Bohumín pasażerów czekają utrudnienia. Od 15 do 20 października zamiast pociągów pojadą tu autobusy zastępcze, tym razem z uwagi na zaplanowane wcześniej prace torowe po stronie czeskiej. 

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trójmiasto: 10 lat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Infrastruktura

Trójmiasto: 10 lat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Mikołaj Kobryński 01 września 2025

Rok nowego zarządu Polregio. Bilans zmian, inwestycji i wyzwań

Biznes

Nowy system oznaczeń linii komunikacyjnych w Małopolsce

Pasażer

Nowy system oznaczeń linii komunikacyjnych w Małopolsce

Mikołaj Kobryński 06 czerwca 2025

Rekordowy miesiąc w Kolejach Wielkopolskich

Biznes

Rekordowy miesiąc w Kolejach Wielkopolskich

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Startują przetargi na obsługę pociągów do Rypina i Wierzchucina

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Trójmiasto: 10 lat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Infrastruktura

Trójmiasto: 10 lat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Mikołaj Kobryński 01 września 2025

Rok nowego zarządu Polregio. Bilans zmian, inwestycji i wyzwań

Biznes

Nowy system oznaczeń linii komunikacyjnych w Małopolsce

Pasażer

Nowy system oznaczeń linii komunikacyjnych w Małopolsce

Mikołaj Kobryński 06 czerwca 2025

Rekordowy miesiąc w Kolejach Wielkopolskich

Biznes

Rekordowy miesiąc w Kolejach Wielkopolskich

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Startują przetargi na obsługę pociągów do Rypina i Wierzchucina

Zintegrowany transport

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij